Novosti

Pravilna prehrana u zimskim mjesecima

U zimskim su mjesecima, posebno u blagdansko vrijeme, brojne prigode za druženje pri kojima često povećano konzumiramo hranu i piće. Bez obzira na više slobodnog vremena i mogućnosti pripreme nutritivno kvalitetnih obroka u odnosu na užurbani ritam preostalog dijela godine, slobodno vrijeme najčešće provodimo u domu i sa svojim najmilijima, a blagdanska je trpeza kalorijski veoma bogata, a nutritivno siromašna. Iako na jelovnik „zaluta“ i pokoja sarma i svježa salata, namirnice na blagdanskom stolu su često pečenke, tijesta i mnogo slastica. Te namirnice, premda predstavljaju zadovoljstvo i odraz su hrvatske tradicije, najčešće zadaju probavne tegobe u danima koji slijede blagdane. Naime, masna i začinjena hrana je velik izazov normalnom radu probavnog sustava i narušava uhodanu rutinu proizvodnje i izlučivanja probavnih enzima neophodnih u procesu razgradnje hrane i apsorpcije nutrijenata unijetih hranom. Kao rezultat se brojne osobe žale na grčeve, nadutost, žgaravicu i druge probleme koji su posljedica konzumacije velike količine takozvane „teške“ hrane, najčešće u kombinaciji s alkoholom.

Kako bi izbjegli ove tegobe i što prije s popisa novogodišnjih odluka uklonili točku gubitka nakupljenih prekomjernih kilograma, pokušajte slijediti sljedeće preporuke:

  • Obroke pripremajte uz pomoć ukućana, kako bi hrana predstavljala izazov i zadovoljstvo!
  • Ne preskačite doručak! Pokušajte pripremiti zobene pahuljice u mlijeku ili jogurtu, a za puniji okus im slobodno dodajte cimet i med, sjeckano voće, šumsko voće i slično.
  • Međuobroci su šarenilo na tanjuru ili u čaši. Iskušajte svoje kulinarske sposobnosti izradom popularnih smoothija, birajte sezonsko voće i pomiješajte ga s jogurtom ili mlijekom.
  • Ručak neka se temelji na kuhanom. Uz juhu od pasiranog povrća (izbjegavajte dosoljavanje), odvažite se na pripremu pirjane ribe ili laganijeg mesa peradi (pureća ili pileća prsa), uz prilog od pasiranog povrća.
  • Izbjegavajte obilniju količinu hrane nakon 20 sati. Večera može biti integralna tjestenina s pasiranom rajčicom, miješana salata sa sjemenkama, integralni kruh s domaćom paštetom od tunjevine i slično.
  • Zamijenite slatke gazirane / negazirane napitke toplim ili hladnim nezaslađenim čajem ili pak svježom limunadom.
  • Domaći kolači nisu na zabranjenom popisu namirnica i svakako predstavljaju dobru zamjenu kupovnim slatkišima, ali ih konzumirajte u umjerenim količinama, a okušajte se i u izradi domaćeg kompota bez dodanog šećera, ali uz dodatak cimeta i klinčića.

Pogledajte primjer jelovnika za promjenu prehrambenih navika