Hrvatski sabor proglasio je 21. listopada Nacionalnim danom sigurnosti cestovnog prometa s ciljem smanjenja broja prometnih nesreća i stradalih osoba.
Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije otprilike 1.19 milijuna ljudi umre svake godine od posljedica prometnih nesreća. Ozljede su u cestovnom prometu vodeći uzrok smrti djece i mladih u dobi od 5 do 29 godina.
Prometne nesreće u Hrvatskoj predstavljaju jedan od značajnih javnozdravstvenih problema. Vodeći su uzrok smrti od ozljeda u dječjoj i mlađoj odrasloj dobi. Iako se u Hrvatskoj posljednjih godina bilježi trend pada smrtnosti od prometnih nesreća i dalje je potreban sustavan rad na povećanju sigurnosti u prometu. Na hrvatskim se cestama posljednjih deset godina prosječno dogodilo 32 004 prometnih nesreća. Godišnje je u prometu prosječno stradalo 13 896 osoba. Najviše su ugrožena djeca, mladi ljudi i druge najugroženije skupine – biciklisti, mopedisti, motociklisti i pješaci. Od ukupnog broja teško ozlijeđenih osoba u prometnim nesrećama oko pet posto osoba ostaju trajni invalidi, što je godišnje više od stotinjak ljudi. Deset posto njih trpi trajne posljedice, a najčešće je riječ o osobama mlađe životne dobi.
Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa 2021.-2030.
Vlada RH je 29. srpnja 2021. godine usvojila Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa za razdoblje od 2021. do 2030.
Opći cilj Plana je smanjenje broja osoba poginulih u prometnim nesrećama i broja teških prometnih nesreća u cestovnom prometu za 50 %. Posebni cilj Plana je unapređenje sigurnosti cestovnog prometa u RH.
Ovaj posebni cilj planira se ostvariti provedbom mjera svrstanih u 13 područja djelovanja:
1. Sigurna brzina
2. Vožnja bez utjecaja alkohola, droga i lijekova
3. Sigurna vožnja
4. Sigurnosna kaciga
5. Zaštita u vozilu
6. Prevencija distrakcije vozača
7. Aktivni oblici prometovanja
8. Sigurnost motociklista i mopedista
9. Sigurnost profesionalnih vozača
10. Sigurna infrastruktura
11. Sigurna vozila
12. Brze i učinkovite hitne službe
13. Jačanje kapaciteta prometne policije i inspekcijskih službi
Za provedbu Plana, odnosno ostvarenje svih planiranih aktivnosti te postizanje općeg i posebnog cilja, neophodna je suradnja svih važnih dionika – tijela lokalne, regionalne i državne uprave, stručnih organizacija, znanstvenih ustanova, interesnih skupina, organizacija civilnog društva te samih građana, medija i privatnog sektora.
Izvori:
Nacionalni plan sigurnosti cestovnog prometa 2021.-2030.
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/road-traffic-injuries
MUP, Bilten o sigurnosti cestovnog prometa 2022.