Ozljede su vodeći uzrok smrti u djece (1-19 godina), a najviše djece smrtno strada zbog prometnih nesreća. Prema podacima Ministarstva unutarnjih poslova u prometnim je nesrećama u Hrvatskoj 2024. godine smrtno stradalo 13 djece u dobi 0-17 godina, a ozlijeđeno je 1 447 djece. Posljednjih dvadeset godina bilježi se trend smanjenja smrtnosti djece od prometnih nesreća.
Djeca su posebno ranjiva skupina sudionika u prometu. Zbog nižeg rasta i ograničenog vidnog polja nemaju istu preglednost prometa kao odrasli, a i teže su vidljivi ostalim sudionicima prometa. Kognitivni čimbenici također igraju ulogu, pa je tako djeci teže procijeniti situaciju u prometu, udaljenost i brzinu automobila, kao i odrediti odakle dolazi pojedini zvuk. Zaigranost i impulzivnost karakteristična za djecu dovodi do naglih i nepredvidivih reakcija koje mogu dovesti do stradavanja u prometu.
S početkom školske godine veliki dio djece uključuje se svakodnevno u promet u svojstvu pješaka, putnika ili vozača te je važno podsjetiti se na najvažnije mjere sigurnosti u prometu.
Prije petnaestak godina djeca su najviše stradavala kao pješaci, a danas najviše stradavaju kao putnici u vozilima. U ovom slučaju posebno veliku odgovornost snose odrasli vozači, najčešće roditelji.
Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama (NN 92/14) djeca do 150 cm visine trebaju biti smještena u posebnoj sigurnosnoj sjedalici ili postolju pričvršćenom posebnim kopčama ili pojasom, pri čemu su iznimka djeca visine 135-150 cm koja se smiju prevoziti tako da su pravilno vezana sigurnosnim pojasom za odrasle osobe, ali samo na stražnjem sjedalu. U usporedbi s korištenjem samo sigurnosnog pojasa za odrasle, korištenje sjedalice smanjuje rizik od težih ozljeda prilikom prometnih nesreća za 59% u djece dobi 4 – 7 godina.
Vozač motornog vozila ne smije prevoziti dijete smješteno u sigurnosnoj sjedalici okrenutoj suprotno od smjera vožnje na putničkom sjedalu zaštićenom prednjim zračnim jastukom, ako zračni jastuk nije deaktiviran, čak i u slučajevima kada se zračni jastuk automatski isključuje.
Rizični čimbenici za prometne nesreće ovisno o dobi
0-12 mjeseci
Mala djeca dojenačke dobi sudjeluju u prometu većinom kao putnici u vozilima ili dok ih nose ili voze u dječjim kolicima odrasle osobe. Rizik od ozljeda u prometu je povećan za dojenčad u vozilima kada se ne koriste uopće ili koriste neodgovarajuće dječje sjedalice. Međutim, kada se odgovarajuće dječje sjedalice pravilno koriste, rizik od ozljeda je značajno smanjen – usporedivo s razinom zaštite koju pravilno stavljeni sigurnosni pojasevi pružaju odraslima.
1-4 godine
Djeca ove dobi još uvijek su većinom ovisna o odraslima za kretanje u prometu. Rizik od prometnih nesreća u ovoj dobnoj skupini također je relativno nizak iz istih razloga kao za bebe do godinu dana. Nepravilna upotreba autosjedalica povećava rizik od ozljeda u slučaju prometne nesreće. Djeca ove dobi sve više sudjeluju u prometu u svojstvu pješaka, te je potreban stalni nadzor i briga roditelja i skrbnika.
5-9 godina
Djeca u ovoj dobi postaju samostalnija i počinju češće sama ići u školu ili se igrati vani. Njihova sposobnost procjene brzine i udaljenosti vozila nije u potpunosti razvijena, što ih čini ranjivima kao pješake. Mogu biti ranjivi i kao putnici u motornim vozilima. Kako postaju samostalni vozači bicikala i dječjih romobila, ranjivi su i kao vozači.
10-14 godina
Adolescenti su pod povećanim rizikom kako postaju samostalni korisnici cesta, uključujući bicikliste, motocikliste i mlade vozače. Bihevioralni faktori povezani s njihovom dobi imaju ulogu u ponašanju u prometu. Skloni su rizičnim ponašanjima poput prebrze vožnje i nenošenja kaciga ili sigurnosnih pojaseva.
Rizik od stradavanja u prometnih nesrećama je najviši u odnosu na mlađe dobne skupine. Adolescenti u ovoj dobnoj skupini sudjeluju u prometnim nesrećama kao ranjivi korisnici cesta – pješaci, biciklisti ili kao putnici u motornim vozilima.
Djeci do 14 godina je zabranjena vožnja električnim romobilom, a stariju treba upoznati s pravilima sigurne vožnje uključujući nošenje kacige.
Više informacija o sigurnoj vožnji električnim romobilom možete pronaći na linku .
Izvor: Protecting Young Lives. Global Status Report on Child and Adolescent Road Safety. WHO. https://www.unicef.org/media/167696/file/250214_ProtectingYoungLives_FullReport-FINAL.pdf